polski english

Dlaczego skuteczny networking wymaga wyznaczenia sobie celów?

« Przejdź do listy aktualności

Udane relacje są podstawą udanego życia, a networking to narzędzie, które pomaga w budowaniu takich relacji. Trzeba jednak pamiętać o kilku ważnych sprawach, w końcu narzędzie warte jest tyle, ile osoba, która nim włada. Od czego należy zacząć? Na początku trzeba wyznaczyć sobie cele. Dlaczego?

 

Networking to nie sprint – to raczej bieg długodystansowy. W końcu nie da się zbudować prawdziwej relacji z drugim człowiekiem w ciągu jednej chwili, prawda? A tym bardziej nie pomoże podrzucenie komuś wizytówki podczas jakiego biznesowego wydarzenia.

 

Bieg długodystansowy wymaga planu. Nie da się przebiec maratonu w takim tempie, w jakim sprinterzy pokonują dystans 100 metrów. Długi dystans to taktyka, mądre rozłożenie sił, wytrwałość, bo na pewno pojawi się kryzys. Jednak warto pokonać słabości, bo mamy przed sobą cel.

 

Tak samo jest z networkingiem – bez celu ani rusz. A długofalowy cel pomaga ustalić cele mniejsze – "taktykę" na ten długi bieg. Dlaczego to ważne? Z samego tylko powodu, że wszystko wymaga czasu. A trudno oprzeć się wrażeniu, że współcześnie tego czasu jest jakby mniej.

 

Mariusz Bober, polski menedżer z długoletnim stażem (w tym w dużych podmiotach, jak KGHM i Grupa Azoty), powiedział, że czas to jedyny zasób na ziemi, którego nie da się magazynować ani recyklingować.

 

Właśnie dlatego czas jest dosłownie i w przenośni bezcenny. Nie jest łatwo zarządzać sobą w czasie tak, by wystarczyło go i dla rodziny, i na rozwój osobisty, i na budowanie firmy, i na zasłużony wypoczynek. A przecież na tym nie koniec. Jest jeszcze co najmniej kilka sfer ludzkiej aktywności, które też wymagają naszego czasu.

 

Już samo to, że dysponujemy ograniczoną ilością czasu, sprawia, że nawet gdybyśmy bardzo chcieli, nie jesteśmy w stanie mieć relacji ze wszystkimi napotkanymi w życiu ludźmi. Bywa, że w gronie znajomych na Facebooku mamy kilkaset (albo i więcej) osób. Ale nie ze wszystkimi mamy prawdziwe relacje, prawda?

 

Czas powinien przypominać nam o tym, jak ważny jest plan; że musimy stawiać przed sobą obiektywne cele, a potem mierzyć efekty. Bo jest gigantyczna różnica między "chceniem" (np. "W nowym roku chcę schudnąć") a konkretnym postanowieniem do realizacji (np. "Do końca nowego roku chcę zrzucić x kg?).

 

No dobrze, ale jak wyznaczyć sobie cele w networkingu? Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę? Co zrobić, by wyrobić sobie dobre nawyki, które pomogą w budowaniu prawdziwych relacji?

 

Na te pytania (i parę innych) odpowiada Maciej Gnyszka, guru polskiego networkingu: